Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strachy

Myšlenka připlula ve chvíli pracovního vydechnutí, v pochybnostech nevytěsněných vínem.  Žiju tak jak bych měl. Jde o zodpovědnost.  Je to uvnitř, vím to. Sám jsem si to naordinoval. Možná se to druhým nezdá takové, jak říkám. Přesto mi cosi vrtá hlavou…. Žiju tak, jak bych chtěl?  

Strach osobní.

Už delší čas směřuji od automatického k autentickému životu. Díky za možnosti internetu, díky za sociální sítě. Přes svůj pohlcovací potenciál, mi poskytly i pohled na svět, skrytý za sociálním programováním od rodičů školy, armády, úřadů a kultury. Tito mně naučili být užitečným, spořádaným, zařazeným, poslušným a kdoví co ještě. Jenomže, mně už se dávno nechce. Chtěl bych sedět a rozjímat. Těšit se ze světa, kterému tolik ubližujeme.

Strach schovaný za touhle touhou skrývá existenční obavy. Ne o mně ale o potomstvo. U lidí je to nastaveno tak, že kromě závislostí osobních, jsou tu i závislosti na společenských vazbách a jakákoliv úleva z takových povinností, je trestem i pro jiné.

Strach společenský

Důsledkem mého osobního strachu je, že lidské mraveniště ve mně má šroubek. Drží tuhle konstrukci pohromadě. Co je to za konstrukci? Stát. Český stát. Co to vlastně je? Z mého hlediska už jen mechanismus vyprazdňující popelnice, dodávající mi teplo, vodu a elektřinu za stále horších podmínek. V totalitní době se mnou stát počítal. Dával mi zdání potřebnosti a utvrzoval mně v tom tím, že jsem byl jeho rukojmím.

Nyní, v demokratickém zřízení za to platím svým časem a prací. Dobrovolně, neuvědoměle. Vždyť k získání základních potřeb stát nepotřebuji. Co mi tedy nabízí? Vlast? Nemusím tady například mluvit svou mizernou ruštinou, němčinou, angličtinou, čínštinou. Zatím. Odevzdám mu dobrovolně to nejdražší, co mám, svůj čas a své potomstvo?. Stojí mi to za to?

A co ti, o jejichž služby nikdo nestojí. Zbývá jim jen napřáhnout ruku k milodaru. Přibývají. Nezdá se, že by za to stát milovali. Dokonce mu to, že práci nemají, že jim důchod nestačí, dávají za vinu. Zajímá je, jestli stát může být funkční a spravedlivý? Tváří v tvář existenční nejistotě je to nepodstatné. Dají se do služeb komukoliv, kdo je nasytí. Proto jsou demokratické státy v ohrožení. Pěstují si pátou kolonu. Už ne ve prospěch nepřátelského státu, ale toho, kdo jim nabídne šanci na přežití

Čtu noviny a dívám se na televizi. Možná je to chyba. Obraz našeho státu je v nich vymalován nelichotivě. Málokdy mi umožní se zatetelit hrdostí nad svým češstvím. Spíš děsí a ukazuje stát bezbranným před lumpárnami lidí, kteří hrají hru s penězi, umožněnou ekonomickými postuláty, které žijeme. Kdo tvrdí, že je tato realita jediná možná, je pro život věčný ztracen. A my s ním.

Strach o Zemi

Jenomže hledat strach u lidí, kteří mají dostatek finančních prostředků k životu v téhle realitě, je zbytečné. Oni svůj strach utopili v neochotě a neschopnosti soucítit, protože přijali model nemilosrdné přírody. Lhostejnost člověka ovládajícího majetek a oběživo je stejný jako lhostejnost rostlin na slunném teplém a zavlažovaném místě vůči bylinám na skalnatém a stinném podloží.

Jenomže přírodní model předpokládá diskrétní biologické druhy. Které se navzájem potřebují a požírají. Jsme li druh, který ve svých strukturách kopíruje chování žraloka i květiny, nepodložený hmotnou determinací, přibližujeme se ke stavu, který miliony let biologického vývoje zničí  a nahradí roboty.    

A přitom jsme Zemi lhostejní. A většině nás je lhostejná Země. Proto je strach o Zemi tak neúčinný.

Strach o stát coby zanikající historické etapy je také zbytečný. Prostě bude nahrazen jinou skutečností a vůbec nebude lepší. Copak někdy bylo něco většího a komplikovanějšího lepší než to malé a jednoduché?

A strach osobní. Strach z hladu, strach ze smrti, strach z bolesti.  Je těžké tyto strachy eliminovat. Opravdu důležité je jedině vlastní štěstí, které nikoho neučiní nešťastným. Pak opravňuje k odhození společenských rolí a pomůže světu. 

Autor: Daniel Řehák | středa 5.2.2014 9:46 | karma článku: 7,35 | přečteno: 266x
  • Další články autora

Daniel Řehák

Spor o žlutou hvězdu

Rouška je symbolem doby. Všichni už alespoň jednou slyšeli názor, že dlouhodobě nošená rouška nebo respirátor je zdraví nebezpečná

13.9.2021 v 14:27 | Karma: 11,10 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Daniel Řehák

Národní nebo nadnárodní ekonomika?

Letmé setkání se zaměstnancem v automobilovém průmyslu mi přineslo pár kusých informací o očekávání a vývoji výroby a prodeje v této, pro ČR klíčové branži, z nichž lze vyvodit některé asociace a závěry.

18.6.2020 v 20:01 | Karma: 13,03 | Přečteno: 416x | Diskuse| Ekonomika

Daniel Řehák

EU za každou cenu

V roce 2003 jsem v referendu volil EU. Ve skutečnosti jsem volil vlastní iluzi. Představa, že EU do ČR přinese prosperitu a zmírnění ekonomické nerovnováhy, byla velkým omylem mnoha českých občanů.

7.9.2018 v 11:30 | Karma: 32,18 | Přečteno: 885x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Osmašedesátý

Probuzen v 5 ráno otcem, sledoval jsem nekonečný proud tanků a zásobovacích náklaďáků přijíždějících po Ústecké hlavní třídě z někdejší NDR. Bylo to 5 dní poté, co jsme se vrátili z cesty po severní Evropě.

21.8.2018 v 0:00 | Karma: 13,49 | Přečteno: 367x | Diskuse| Srpen 1968

Daniel Řehák

Nevěřím.

Francii pro jejich zradu spojenecké smlouvy ČSR, i za to, že jí k tomu Velké Británie tenkrát pomohla. Nevěřím Německu, za podvodný důvod k rozpoutání 2.světové války.

14.4.2018 v 14:31 | Karma: 40,90 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  12:08

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+

29. dubna 2024  12:07

Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...

Do zahradního jezírka u Berouna spadlo batole, vrtulník ho převezl do Prahy

29. dubna 2024

V Hlásné Třebani na Berounsku spadlo v neděli rok a půl staré dítě do jezírka u rodinného domu. Na...

Kvůli letním teplotám a silnému větru hrozí požáry. Ochladí se koncem týdne

29. dubna 2024  6:33,  aktualizováno  11:35

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 274
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1387x
Zprvu jsem hledal deníček, kam bych zapsal vzpomínky, vystrašen matčinou ztrátou paměti. Potom jsem se stal závislý na karmě a následně jsem rozpoznal, jak jsem si tím pěstoval ego a dal jsem si oddech, Ten co byl nakopnut vlastní botou, teď píše pro sebe a pro kohokoliv proto, aby si v sobě udělal jasno. Hemžící se myšlenky jsou chaotické. Je třeba je svázat a podrobit kritice, aby po nich něco zbylo.


Large Visitor Globe