Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jízda Respektu za záchranou.

Na den 18. 5. 2016 jsem byl opakovaně zván přes Facebook na RESPEKT TOUR v Ústí do resuscitovaného bývalého kina Hraničář. Snad s představou, že se potkám s přáteli, vydal jsem se

večer do veřejného prostoru za poučením. Řekl jsem si, budou tam chytří a zkušení lidé, zkusím se tam podívat. Téma znělo trochu nejednoznačně, cituji:

Evropa se mění před očima. Narůstá nejistota, zaběhané pořádky mnohdy neplatí a před západní společností vyvstávají otázky, které si po desítky let nemusela klást: Máme omezovat vlastní svobodu výměnou za bezpečnost? Jak vést debatu s lidmi, kteří mají dojem, že jim nikdo nenaslouchá? Vracíme se do éry Východ vs. Západ? Je radikalizace společnosti nevyhnutelná?“,

Že šlo primárně o záchrannou misi ve prospěch dosud přežívajícího papírového periodika a na podporu elektronické verze, bylo jasné hned od vchodu, kde jsem byl vybaven čerstvým výtiskem časopisu a osloven k objednání si ročního nebo alespoň půlročního předplatného e-verze.

K časopisu jsem měl z dob minulých dobrý vztah, kupoval jsem si jej na cesty, obdivoval jejich dvorního grafika Pavla Reisenauera, a oceňoval šíři zájmů, pokrývajících moji zaměřenost. Dodnes mi jeho obsah konvenuje, přesto jsem si dal odstup alespoň do konce debaty, abych se ujistil, že mi má ještě co říci.

Účast, jak je v Ústí nad Labem zvykem, byla na krajské město mizivá. Zhruba 25-30 lidí v hledišti, a na pódiu čtyři účastníci besedy, moderoval Tomáš Lindner a postupně si brali slovo Kateřina Šafaříková, novinářka, dokumentarista Farid Eslam a orientalista Bronislav Ostřanský. Jejich zaměření předurčilo obsah debaty, který se brzy začal dotýkat islámu.

Promotéři debaty si téměř hodinu vystačili se vzájemným ujišťováním, že tolerance vůči jinobarevným se snižuje, ale hlavně v postkomunistických zemích, kde je doprovázena radikalizací a zjednodušováním příčin, z nichž ta hlavní je islám. Ubezpečovali sebe i nás, že islám je používán jen jako strašák a že je jeho neznalost u odpůrců i komentátorů žalostně nízká.

Paní Šafaříková, jak jsem vyrozuměl, se ve své práci zaměřuje na otázky europarlamentu a Evropské unie vůbec. Líčila nám svou bruselskou zkušenost se západními europoslanci, kteří nechápali odmítavý postoj České republiky k přijímání migrantů v pozici dotačního příjemce a označovali to za nevděk. Očekával jsem pojmenování příčin odlišných postojů. Zdálo se mi, že se uvedeným názorům europoslanců dostalo sluchu a novinářka chyby hledala spíš v našem prostoru, u našich politiků a tisku.

Arabský dokumentarista Farid Eslam ve Frankfurtu narozený, dlouho se na Blízkém východě pracovně vyskytující a posléze i v ČR pohybující a bydlící, sděloval své osobní zkušenosti s růstem xenofobie i ve velkých českých městech, kde na rozdíl od vesnického prostředí, kde jeho exotický vzhled vždy budil pozornost, dříve necítil žádné ohrožení, se dnes setkává s podezřením. Následoval jemný apel na toleranci, jejíž nedostatky spatřoval v plochosti a jednostrannosti českých médií i politiků, nevytvářející prostor k dostatečné edukaci obyvatel Česka.

K delší řeči byl poté připuštěn pan Bronislav Ostřanský, orientalista. Jeho nesporně široký rozhled a zkušenosti s muslimským světem byly potěšujícím osvěžením v debatě, která většinou klouzala po povrchu problémů, s typickou novinářskou mnohoslovnou erudicí, za kterou bylo obtížné jednoznačně určit postoje diskutujících. Orientalista nám zevrubně a s precizním pojmoslovím nastínil složitost a komplikovanost islámského náboženství i společnosti, jak je víra přijímána a vnímána. Jak nepřesně je chápána Šaríja. Co vše je Halal, a co je myšleno slovem Džihád.

Tento vstup byl obohacením, nejen faktografickým, ale i metodickým. Vědecký přístup, i když na platformě filosofické, byl alespoň ukázkou, jak se mají prezentovat témata, která jsou v našem prostředí nutně zkreslována a publicisticky zkarikována. Vyústění příspěvku, podpořené řadou příkladů, se dá shrnout do teze, že si muslimské obyvatelstvo démonizujeme, že je Islám nijak neusměrňuje a jejich život se neliší od našeho, že Islám v životě muslima není alfou a omegou, ale jen přirozenou součástí kulturních zvyků.

Nevím, jestli toto mé zjednodušení vystihuje tento orientalistův postoj, ale byla to dobrá nahrávka k zahájení diskuze s návštěvníky. Bohužel to ale podnítilo delší doplňkové příspěvky ostatních diskutérů, toužících k tomu přidat své zkušenosti nebo alespoň názory. Moje očekávání, že budou  pojmenovány příčiny současné krize tolerance, vyústila v neklid a v hlavě mi začaly vyskakovat nevyřčené skutečnosti, jejichž obrysy mně nutily k tomu, co nerad dělám. Potřebu se vyjádřit veřejně.

Nejsem žádný řečník a rozhodně jsem se nemínil angažovat otázkami očekávanými od publika, přesto mně ústečtí návštěvníci, dotazující se převážně na islám a hledali příčiny v něm, s důrazem na svou informovanost, donutili nikoliv k dotazu, ale konstatování, že diskuze o naší netoleranci k muslimům nevyřeší naše postoje, neumenší naše obavy a nezabrání fašizaci, pokud nebudou jednotlivé vlády a Evropská unie jednat v souladu s jasnými ekonomickými i politickými fakty.

Nepamatuji si, jak neobratně jsem sděloval své názory na příčiny a zdaleka jsem nebyl spokojen s tím, jak vyzněly, přesto se je zde pokusím pojmenovat znovu.

  1. Islám je zástupný problém. Lidé v muslimských zemích mají především jiné kulturní vzorce, které do islámu přešly a konzervovaly je. Důkazem jsou odlišné kulturní způsoby na bývalém území Osmanské říše na Balkáně. I v křesťanských, pravoslavných zemích, 200 let po vyhnání Turků se muži k ženám chovají jako muslimové.  
  2. Státy Visegrádu a někdejšího východního bloku mají třetinovou životní úroveň a velmi dobře cítí, za čím jdou migranti. To je hlavní příčina, proč nejdou k nám. Nikoliv naše xenofobie.
  3. Citlivost k totalitním praktikám „islamismu“ a jeho nadřazenost je důvodem, proč i východní část Německa má přirozený odpor k tomuto kulturnímu obohacení, protože jim hodně připomíná imperiální postoje Rusů v sovětské okupační armádě. (Holá pr.el, která velí.)
  4. Nikdo nemá problém s migrantem, který se snaží přizpůsobit a svou víru si odbývá doma. Je li muslim konfrontován v cizím prostředí s životními postoji západního kulturního okruhu, jeho Islám se probouzí, zprvu jej uzavírá do rodiny, pak do ghetta a při početní převaze jej vnucuje druhým, protože nemůže, ani nesmí, jinak.
  5. Muhammad, jako geniální manažer vytvořil pro muslimy jednoduchou myšlenkovou smyčku. Nejsi li muslim plať nebo zemři, staneš-li se muslimem, dodržuj středověká pouštní pravidla, nedodržíš-li, zaplatíš. Nemáš-li peněz, budeš kamenován nebo osekán. Odpadneš li od víry - zemřeš. Taková posloupnost, udělá dříve či později radikála nebo mrtvolu z kohokoli.

Raději jsem svůj proslov zakončil dotazem, jestli je EU vůbec schopna nějak reagovat na migrační krizi, například tím, že nastaví jasný právní rámec a kritéria k přijímání nebo odmítání uprchlíků. Symptomatická odpověď zněla: "Kdo vlastně má tahle pravidla nastavit, že už jednotlivé státy něco dělají". No a pak si ještě povídali o toleranci tak, jako bych nic neřekl. Výzvu k další besedě po skončení jsem nevyslyšel a předplatné nekoupil.

 

 

 

Autor: Daniel Řehák | středa 25.5.2016 18:33 | karma článku: 16,83 | přečteno: 528x
  • Další články autora

Daniel Řehák

Spor o žlutou hvězdu

Rouška je symbolem doby. Všichni už alespoň jednou slyšeli názor, že dlouhodobě nošená rouška nebo respirátor je zdraví nebezpečná

13.9.2021 v 14:27 | Karma: 11,10 | Přečteno: 360x | Diskuse| Společnost

Daniel Řehák

Národní nebo nadnárodní ekonomika?

Letmé setkání se zaměstnancem v automobilovém průmyslu mi přineslo pár kusých informací o očekávání a vývoji výroby a prodeje v této, pro ČR klíčové branži, z nichž lze vyvodit některé asociace a závěry.

18.6.2020 v 20:01 | Karma: 13,03 | Přečteno: 416x | Diskuse| Ekonomika

Daniel Řehák

EU za každou cenu

V roce 2003 jsem v referendu volil EU. Ve skutečnosti jsem volil vlastní iluzi. Představa, že EU do ČR přinese prosperitu a zmírnění ekonomické nerovnováhy, byla velkým omylem mnoha českých občanů.

7.9.2018 v 11:30 | Karma: 32,18 | Přečteno: 884x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Osmašedesátý

Probuzen v 5 ráno otcem, sledoval jsem nekonečný proud tanků a zásobovacích náklaďáků přijíždějících po Ústecké hlavní třídě z někdejší NDR. Bylo to 5 dní poté, co jsme se vrátili z cesty po severní Evropě.

21.8.2018 v 0:00 | Karma: 13,49 | Přečteno: 367x | Diskuse| Srpen 1968

Daniel Řehák

Nevěřím.

Francii pro jejich zradu spojenecké smlouvy ČSR, i za to, že jí k tomu Velké Británie tenkrát pomohla. Nevěřím Německu, za podvodný důvod k rozpoutání 2.světové války.

14.4.2018 v 14:31 | Karma: 40,90 | Přečteno: 1733x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Proč s nimi zaváží Evropu a ještě jim připravuje zázemí?

Proberme si, co o něm víme. Narodil se v roce 1930 jako Schwartz György v maďarské židovské rodině (později Soros) a dobu války prožil inkognito v křesťanské rodině v Budapešti.

1.2.2018 v 18:18 | Karma: 39,78 | Přečteno: 1823x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Napoleon s Hitlerem se drží za ruce.

Zase s těžkým srdcem volit menší zlo. Obracet přesvědčené k volbě oponenta je ztráta času. Spadnout do klubu přesvědčených, však vyžaduje mravenčí práci agentů cizích mocností. Máme unikátní možnost,

26.1.2018 v 11:07 | Karma: 14,50 | Přečteno: 463x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Rádio Flus

Že se mnou manipulují v komerčních televizích, vím. Jako vařené žáby jsme si postupně zvykli na reklamní bloky komerčních televizí, málem přesahující délku filmů.

18.1.2018 v 10:51 | Karma: 28,72 | Přečteno: 813x | Diskuse| Kultura

Daniel Řehák

Můžeš mi vysvětlit jak ty, vysokoškolák, můžeš volit Zemana?

Kolik lidí člověk zná tak, aby si s nimi mohl hlouběji popovídat o politických názorech. Desítky? Pro některé z nich jsem byl přírodním úkazem. Stejný dojem jsem o nich získal i já.

5.1.2018 v 9:52 | Karma: 48,23 | Přečteno: 20505x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Darwin

Pokud nepocházíme z opice, pak ústecký orangutan Ňuňák (děsné jméno, ale o mrtvých jen dobře), to svým utracením potvrzuje. Přes svou neuvěřitelnou lidskost patří ke zvířatům.

13.11.2017 v 14:23 | Karma: 15,89 | Přečteno: 868x | Diskuse| Ostatní

Daniel Řehák

ANO na pochodu

Stejně jako v roce 1918, 1938, 1948, 1968, 1989, bylo politické směřování výraznou ideologickou změnou, i nyní, ač se to nezdá, je volební výsledek v ČR na pozadí světových událostí, krizí dosavadního modelu ovládání.

3.11.2017 v 17:19 | Karma: 10,94 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Budování matrixu

Budování matrixu probíhá v několika fázích. Výsledkem je informační pole, ve kterém se lidé pohybují, které si většina neuvědomuje a z něhož exponovaní a prozíraví občané nemohou vystoupit bez následků.

25.10.2017 v 19:08 | Karma: 15,30 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost

Daniel Řehák

Očekávání

je příčinou rozdílného hodnocení parlamentních voleb. Každý má nějaké politické ukotvení. Od toho se odvíjí naše (ne)spokojenost s výsledky, doufejme, že dosud nezfalšovanými.

22.10.2017 v 23:35 | Karma: 6,17 | Přečteno: 182x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Pražský Orloj – aktualizace

Až po opravě opět odkryjí Pražský orloj, měli bychom ty svaté, které nikdo už pořádně ani nezná nahradit novými ikonami. Neměli bychom zapomenout ani na ještě žijící proslavené Čechy.

26.5.2017 v 13:15 | Karma: 12,80 | Přečteno: 317x | Diskuse| Letní povídka

Daniel Řehák

Kdyby Trump.

byl skutečně příznivcem alternativ, jak si o něm někteří snili. Kdyby byl opravdu sympatizant Putina. Kdyby se chtěl nějak vymanit z nátlaku vlivných zástupců Deep state, nabízí se metoda a návod na likvidaci protivníků

21.4.2017 v 19:01 | Karma: 14,04 | Přečteno: 531x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Mešity kam se podíváš

Chcete-li vidět, jaká čeká budoucnost západní Evropu za pár let, nemusíte do Turecka. Za humny na Balkáně máte zemi, kde se vliv islámu nejen nevytratil, ale ještě posílil.

17.3.2017 v 0:02 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Cestování

Daniel Řehák

Všetci kradnů

Proslavené rčení má v sobě dvě poselství. První, že pan B se potkává jen se sobě podobnými a druhé, že demokracie to umožňuje. Její princip spočívá v rovnováze vlivných skupin.

6.12.2016 v 15:29 | Karma: 29,56 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Politika

Daniel Řehák

Mediální lynče

A je to tu zase, Byla zažehnuta nová pochodeň. Zvedl ji hlavní kritik skupiny Ortel. Je přirozeně citlivý na známky rasizmu a povolán je zde cenzurovat. A přidává se celá suita těch, co razí svou jedinou pravdu, protože

1.12.2016 v 11:00 | Karma: 35,07 | Přečteno: 992x | Diskuse| Kultura

Daniel Řehák

Reklamní smog

Reklamní produkt socialistické československé televize, byl tenkrát velký počin. Děti se těšily na animovaného pana Vajíčko, mezi informacemi, že existují i výrobci, jejichž produkty jsou dostupné nebo neprodejné.

22.11.2016 v 14:15 | Karma: 19,69 | Přečteno: 608x | Diskuse| Kultura

Daniel Řehák

Angela nám to vysvětlí.

Achtung! Vy Češi, vy zlobíte. Vaše politická garnitura nám v Háchově tradici vyhoví. Kdyby ne, tak vám náš váš vlastenecký průmysl přesuneme jinam a pak teprve přilezete ke křížku.(pardon, k půlměsíci).

20.8.2016 v 9:34 | Karma: 38,00 | Přečteno: 1694x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 274
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1387x
Zprvu jsem hledal deníček, kam bych zapsal vzpomínky, vystrašen matčinou ztrátou paměti. Potom jsem se stal závislý na karmě a následně jsem rozpoznal, jak jsem si tím pěstoval ego a dal jsem si oddech, Ten co byl nakopnut vlastní botou, teď píše pro sebe a pro kohokoliv proto, aby si v sobě udělal jasno. Hemžící se myšlenky jsou chaotické. Je třeba je svázat a podrobit kritice, aby po nich něco zbylo.


Large Visitor Globe